Токар. Спеціальна технологія. 4 розряд. Тема 5. п. 5.2.

Канати, стропи, вантажозахоплювальні пристрої, їх характеристика


У багатьох підідіймально-транспортних механізмах канати і ланцюги застосовуються як вантажозахоплювальні пристрої. Для пересування обладнання невеликої ваги використовують конопляні канати, а для монтажних робіт — просмолені і конопляні машинної крутки, які складаються з трьох, а іноді і з чотирьох сталок. Непросмолений канат м'якший, гнучкіший і міцніший за просмолений, але він поглинає вологу і швидко загниває. Просмолений канат надійніший в експлуатації.
Навантаження на конопляні канати, які вже застосовувались, знижують на 20—40 % в залежності від їх стану. Зрощування вантажних канатів заборонено.
Сталевий дротяний канат для верстатних робіт (рис. 5) складається з шести круглих дротяних сталок 2, розташованих навкруги конопляного осередя 1. Осереддя надає сталевому канатові гнучкості. Крім того, вого поглинає мастило і захищає дріт від іржавіння.

t5 5

Діаметр каната має бути у 8—16 разів, а діаметр його дроту в 250—450 разів менший від діаметра блока або барабана лебідки підйомного механізму. Чим менший діаметр каната порівняно з діаметром барабана, тим кращі умови експлуатації каната.
Сталеві канати, які використовувались, необхідно ретельно оглянути. щоб упевнитись у відсутності порваного дроту. Якщо в канаті порвано більше за 10 % жил дроту, його не можна застосовувати для відповідальних підйомів.
Щоб визначити придатність каната для подальшої роботи, підраховують кількість розірваних жил дроту на кроці звивання каната. Кроком звивання сталевого каната називають відстань між першою і 17-ю сталкою, де n — кількість сталок, з яких звито канат. Для визначення кроку звивання на одній сталці роблять позначку. Як тільки після проходження усіх сталок знову з'являється у звиванні позначена раніше сталка, роблять другу позначку. Відстань між позначками й буде кроком звивання.
Канат вважають непридатним, якщо на кроці звивання число обривів перевищує допустиме. Кількість обірваних жил, при якій канат бракують, залежить від запасу міцності і числа жил дроту в канаті (табл. 1). 
t5 6

Застосування канатів з обривами сталок не допускається. При зносі та корозії 40 % і більше початкового діаметра кожної жили дроту канат теж бракують.
Канати (троси) і ланцюги, що застосовують для підвішування вантажів, називають такелажними допоміжними засобами. На них обов'язково мають бути прикріплені бирки з номером, максимальною вантажопідйомністю та датою останнього випробовування.
З канатів, тросів і ланцюгів виготовляють вантажні стропи. Канатні і ланцюгові стропи (рис. 6) призначаються для навішування вантажів, що мають спеціальні пристрої у вигляді риболовних гачків і скоб. Універсальні стропи слугують для страхування вантажів обв'язкою. Стропи виготовляють одно-, дво-, три- і чотиригілковими. Кінець троса закладають петлею у сталевий, мідний або латунний ківш, що захищає дріт від зношування.

t5 7

Сталеві канати і стропи слід регулярно змащувати канатною маззю, солідолом або іншими мастильними матеріалами. Зберігати такелажні засоби потрібно в сухих приміщеннях на дерев'яних настилах або підвішеними на дерев'яних шкворнях. Довгі канати і троси мають бути змотані в бухти.